Behandling
Behandling af bl.a. autisme, ADHD m.m.
Behandling på Fjordskolen er tilrettelagt ud fra en miljøterapeutisk tilgang, hvilket betyder at behandlingen foregår i et særlig tilrettelagt miljø. Miljøet er systematisk og gennemtænkt ift. sociale, psykologiske og fysiske betingelser for at kunne imødekomme både individets og gruppens behov. Dette for at kunne fremme alles muligheder for læring, mestring og personligt ansvar. Dette for bl.a. at hjælpe eleverne til at udvikle strategier til at tackle og håndtere deres individuelle udfordringer, i et tempo som er tilpasset den enkelte. Dette kan f.eks. indebære at eleven hjælpes til at udvikle strategier til at indgå i sociale fællesskaber, til at håndtere individuelle udfordringer eller at komme tilbage til en hverdag hvor man fungerer i skolen.
En systematisk og gennemtænkt tilrettelæggelse af miljøets psykologiske, sociale og fysiske betingelser i forhold til individets og gruppens behov. Hensigten med dette er at fremme deres muligheder for læring, mestring og personligt ansvar.
Fjordskolen er et behandlings- og specialundervisningstilbud med både undervisning, special- og socialpædagogisk støtte for sårbare og udsatte børn og unge, med vanskeligheder indenfor bl.a. autisme, angst, depression, OCD, skolevægring og lignende vanskeligheder.
På Fjordskolen er der flere medarbejdere pr. elev end der er i folkeskoler og på specialskoler. Normeringen er som udgangspunkt én voksen til tre elever, og der er ligeledes færre elever i klasserne på Fjordskolen, end hvad der ses i en folkeskoleklasse. Miljøet på Fjordskolen er derfor roligt og trygt, og den enkelte elev kan få netop den hjælp, støtte og undervisning, som hun/han har behov for.
Psykisk fundament
Det psykiske fundament handler om, hvordan man får mulighed for at udvikle sig. På Fjordskolen sker det i samspil med det fysiske fundament.
Relationer og nærvær
En stor del af det psykiske fundament hviler på de relationer, som eleven indgår i – både med andre elever, men også med medarbejderne.
I relationen med medarbejderne bliver eleven mødt med oprigtig interesse og med et ønske om at lære eleven at kende. Det er i den gensidige kontakt, at der etableres en relation, som skal skabe tryghed. Trygheden er nødvendig for, at eleven kan samarbejde om behandlingsarbejdet.
Fysisk fundament
Det fysiske fundament omhandler de fysiske rammer, der er at udvikle sig i. Det har stor værdi for eleven, at omgivelserne indbyder ro og tryghed. Det skal være en stabil base, hvor eleven har mulighed for at være sig selv.
Faste rammer og struktur
Det er vigtigt, at hverdagen har en fast og forudsigelig struktur og rytme, eftersom de regelmæssige aktiviteter i hverdagen er med til at give en kendt og tryg dagsrytme for eleven. Det genkendelige og pålidelige i hverdagen er på denne måde en del af behandlingsarbejdet.
Det skaber et sikkert fundament, som eleven kan få gavn af i forbindelse med nye udfordringer og udviklingspunkter. Ofte fungerer det også som en stabiliserende modvægt til den indre uro og det svære følelsesliv, som mange børn/unge er plagede af, hvilket er endnu et eksempel på, at de psykiske og fysiske rammer spiller sammen.
Hvad er mentaliseringsbaseret terapi?
På Fjordskolen arbejder vi med en mentaliseringsbaseret tilgang. Mentaliseringsbegrebet betyder at kunne se sig selv udefra og andre indefra. Det handler om at få styrket evnen til at forstå andres følelsesliv, såvel som sit eget, og om den betydning, der gensidigt er i det sociale samspil med andre. Mentaliseringsevnen er ofte midlertidigt forsvundet i forbindelse med psykisk sygdom, og det er derfor vigtigt, at man sikkert og trygt arbejder på at genetablere denne evne.
Den mentaliseringsbaserede tilgang understøtter den miljøterapeutiske tilgang, men inddrager tillige en række konkrete arbejdsværktøjer og modeller, som kan visualisere og tydeliggøre følelsesliv og reaktionsmønstre for eleven. Det vil sige, at medarbejderne på Fjordskolen mentaliserer eleven for at lære ham/hende selv at kunne metallisere.
Det gør samtidig, at medarbejderne lettere vil forstå, hvorfor eleven reagerer, som vedkommende nu en gang gør. Fokus er på de relationelle hændelser og på de følelser, som aktiveres.
Kognitiv miljøterapi
I den kognitive terapi er fokus på, hvordan man oplever og fortolker verden. Kognitiv miljøterapi giver eleven mulighed for at finde alternativer til uhensigtsmæssige reaktionsmønstre og udvikle nye færdigheder. Man arbejder med elevens tanker og følelser, så han/hun på sigt kan mestre vanskelige situationer – også udenfor Fjordskolen.
Spejling og jeg-støtte
Igennem den miljøterapeutiske tilgang arbejder vi med en jeg-støttende pædagogik og spejling.
I spejling forsøger vi at finde mening i elevens adfærd. Via spejling giver vi eleven en forståelse og et grundlag for at udvikle sit tanke- og følelsesliv. I praksis fungerer det ved, at den voksne på en nysgerrig, anerkendende og åben måde indgår i en relation med eleven. Den voksne forsøger verbalt såvel som kropsligt at fortolke og vise, hvordan eleven opleves og hvilke tanker og følelser, der skønnes at røre sig i eleven. I en spejling er det ikke relevant, hvad den voksne tænker, føler eller gerne vil have eleven til at gøre. Spejling er derimod en formodning, og skal formuleres sådan, eftersom den spørgende hverken kan læse tanker og følelser eller vide, hvordan de skal forstås.
I jeg-støtte guider og vejleder vi eleven helt tæt på. Eleven støttes gennem handlingsforløb, hvor den voksne giver anvisninger. Anvisningerne er kravsafstemt i forhold til eleven i en grad, hvor det forventes, at eleven kan indfri dem og derved opleve en følelse af succes. Den voksne, som giver anvisningerne, påtager sig også ansvaret for, at det lykkes. Skulle det mislykkes, giver den voksne en ny og bedre støtte efterfølgende.
Hør mere om vores behandling af ADHD og autisme
Hvis du vil vide mere om ADHD- eller autismebehandling hos os, er du velkommen til at kontakte os på telefon 28 69 78 23. Du kan også udfylde vores kontaktformular for yderligere information.
Skal vi ringe dig op?
Vi er altid klar til at hjælpe dig videre og svare på eventuelle spørgsmål du må have.