Linda

Linda

“De opgiver ikke nogen”

Lindas beretning er det, hun selv kalder en solstrålehistorie.

Både kommunens og Fjordskolens tilgang har gjort hendes søn på 17 år til den, han er i dag. En dreng, der kan læse og regne, er langt mere social end tidligere og som har realistiske drømme om at blive game-designer.

​Linda roser kommunen for at have bevilget de rigtige tilbud til sønnen, der allerede i dagplejen viste tegn på et usædvanligt temperament, når de andre børn tog hans biler fra ham. Sønnen kom i en særlig børnehave, hvor børn med særlige behov blev blandet med ”almindelige” børn for at få de bedste ressourcer frem i begge grupper. Her havde han – med Lindas ord – verdens bedste pædagog, og han fik oven i købet bevilget et ekstra børnehaveår.

​Herefter tilbød kommunen Linda, at sønnen kunne starte på Fjordskolen, hvor han nu har gået i 10 år. Diagnoserne ADHD og autisme er kommet til undervejs. Der har været perioder, hvor Linda har været nervøs for, at nu ville hans plads på Fjordskolen blive sparet væk og sønnen ryge over i folkeskolen. Men det er aldrig blevet til noget. Noget Linda er lykkelig for. For hun kan virkeligt se, hvad der er sket – og fortsat sker – i sønnens udvikling.

​Der har været nok at tage fat på for Fjordskolen. En dreng, der gav alle andre skylden for alt det trælse, der skete ham. Som ikke kunne koncentrere sig. Som nægtede at gå ind i ukendte bygninger. Som var bange for vand og troede, det var noget man døde af. Som ikke kunne – eller ville – lære at læse. Hvor der gik ”ged” i alting hele tiden.
Lige fra den første dag for efterhånden mange år siden slappede sønnen af på Fjordskolen af den simple grund, at her har alle eleverne et eller andet at slås med. ADHD for eksempel.

​- Pludselig var han helt normal. Det gik hurtigt med at få ham mere social, husker Linda.

​Fjordskolen har også altid konfronteret ham med det, han var bange for, så frygten ikke tog over. Linda husker, hvordan Ingvald bar hendes skrækslagne søn på skuldrene gennem Eksperimentariet flere gange for at vise ham, at det døde man ikke af. Og at de arbejdede stille og roligt med hans vandskræk, startende i Køge Badeland, så han i dag både svømmer og sejler.

​- De har tiden, roen, forståelsen og uddannelsen til at lytte. Og når der bliver lyttet til min søn, så rykker han. Det ville der ikke være plads til i en almindelig folkeskole, siger Linda.

​Skolemæssigt har Fjordskolen også betydet en afgørende forskel. Sønnen havde svært ved at læse, men lærerne opgav ikke. Og så lige pludselig en dag havde han knækket koden. Linda, der selv som barn fik at vide, at hun var et damp-barn, kan se, at sønnen har undgået alle de ”slag” og nederlag, hun selv fik i folkeskolen, når hun igen og igen hørte sætningen ”tag dig nu sammen” men ikke kunne levere varen.

​Karaktererne i 9. klasses afgangsprøve var dog ikke imponerende, så han fik bevilget et 10. klasses år. Linda kan allerede af terminsprøverne se, at han har forbedret sig. Fjordskolen har i samarbejde med sønnen og Linda fundet en skole i Ringsted, hvor han vil kunne komme lidt i gang med det, der er hans drøm, nemlig at blive game-designer. Intet ligger dog fast endnu.

​De usikkerhed kan dog ikke rokke ved Lindas glæde over sønnens udvikling, og over hendes eget samarbejde med Fjordskolen.

​- Vi har haft et fantastisk samarbejde. Fjordskolen er ligesom en familie nr. to, siger hun.