Sylvester

Sylvester

Sylvester: Jeg er ikke blevet rolig, men roligere…

Sylvester på 16 år kan stadig godt lide at sige sin mening. Også til chefen i den tøjbutik, han arbejder i i sin fritid. Så bliver de lidt røde i hovederne begge to, mens de diskuterer, og så falder han ned igen.
Sådan har det ikke altid været – det med at kunne falde rimeligt hurtigt ned igen. Det er noget, Sylvester har lært i årene på Fjordskolen. Dengang Sylvester gik i den almindelige folkeskole, var hans energiniveau meget højt. Han havde meget svært ved at forstå, når de andre sagde stop, og han kunne køre sig selv helt op i det røde felt, når han først havde talt sig varm. Han lavede ballade og havde ikke mange venner.

​En meget stor udvikling

I 3. klasse kom han i en specialklasse på skolen, men det gik slet ikke, fortæller han. Senere fik han diagnosen ADHD og medicinen hjalp lidt på koncentrationsevnen og det alt for høje energiniveau. Men i flere måneder gik han slet ikke i skole, kommunen havde svært ved at finde en skole til ham. Så en dag fik hans mor en telefonopringning – mon Fjordskolen var noget for Sylvester?
Sylvester og hans mor var nede og besøge skolen og var med på tur sammen med de andre elever. Sylvester var ikke i tvivl – der ville han gerne gå. To uger senere startede han, og han har nu gået på Fjordskolen i seks år.
– Hernede har jeg lært at styre mig selv mere. Pillerne gør det jo ikke alene, jeg har været igennem en meget stor udvikling, noget jeg slet ikke troede på, siger han.

​Fået modet til at klø på

På den ene side er der det med afgangsprøven. Om nogle måneder tager han – efter planen – en ganske almindelig 9. klasses afgangsprøve i alle fag, bortset fra tysk. Han har fået lov til at gå på Fjordskolen et år til, hvor han blandt andet skal have tysk. Derefter hedder det – måske – handelsskole og salgsassistent. Noget han har fået øjnene op for gennem sit fritidsjob i tøjbutikken, som han har haft i næsten et år.
Sylvester siger, at lærerne har været gode til at presse – men ikke for hårdt. Den måde at gå til ham på har givet bonus. For når de har hjulpet ham over en forhindring, så har han fået modet til at klø på.
På den anden side er der det med temperamentet, som han har fået mere styr på. Han er godt klar over, at han har en størrelse, der gør, at folk kan blive bange for ham, når han bliver hidsig.

De gik en tur med én

For Sylvester er der ingen tvivl om, at de små klasser på Fjordskolen med kun 6-7 i hver gruppe har været meget godt for ham.
– Der er meget færre børn pr. voksen lærer eller pædagog. Så hvis man blev sur, så gik en af de voksne en tur med én, og man fik det snakket igennem, siger han.
De voksne på Fjordskolen har også været gode til at vide, hvornår de liiiige skulle vente lidt med at tale til Sylvester. At de skulle vente, til han var holdt op med at tale rigtigt, rigtigt grimt og måske bare starte turen med at gå ved siden af ham. .
Sylvester er godt klar over, at han fortsat har det svært med folk, der ikke lytter ordentligt til, hvad han siger. Så kan han stadig blive ret irriteret.
– Jeg er ikke blevet rolig. Men roligere, siger han og griner lidt.

​De kender hele min historie

Han er også stadig ret indelukket. Men slet ikke så meget som tidligere. Fx er der flere af de voksne på Fjordskolen, som han i dag betror sig rigtigt meget til, og som han taler med om mange ting, fx puberteten og alt sådan noget.
– De kender hele min historie. Jeg ved også, at jeg kan ringe til dem, også uden for skoletiden. Ikke fordi jeg gør det, men jeg ved, at jeg ville kunne, siger han